8 ianuarie 2020 De emilia.serban Oprit

Instructiuni, Recomandari si Sfaturi Utile pentru Anvelopele Moto

Prezentele Instructiuni si Sfaturi Utile fac parte din din Conditiile de Garantie pentru anvelopele si camerele de aer moto.

  • Anvelopele sunt singura parte a motocicletei care se afla in contact direct cu partea carosabila. Siguranta in manevrele de accelerare, franare, virare depinde de o suprafata de contact foarte mica intre anvelopa si carosabil. Este deosebit de important ca pe parcursul utilizarii lor, anvelopele sa fie intretinute corect. Inlocuirea anvelopelor se va face de personal calificat.
  • Folositi doar tipodimensiunile de anvelope recomadate de catre producatorul motocicletei, in caz contrar pot aparea probleme in ceea ce priveste comportamentul si siguranta conducerii vehicului, uzura prematura sau chiar distrugerea pneului.
  • Intotdeauna cititi si urmati sfaturile si recomandarile fabricantului motocicletei.
  • Anvelopele moto se vor monta doar pe motociclete. Montarea acestora pe alte vehicule poate fi periculoasa
  • Suprafata unei anvelope noi este foarte fina si neteda. Din acest motiv, recomandam conducerea precauta in primii 100km de exploatare.
  • Conduceti cu grija! Accelerarea, franarea si virarea brutala reduc semnificativ viata anvelopei.

INSTRUCTIUNI DE MONTARE A ANVELOPELOR MOTO

ANVELOPE TUBE-TYPE

Procedura de Montare:

  • La schimbarea anvelopei cu una noua, inlocuiti si camera de aer.
  • Aveti grija ca janta sa fie curata si in stare buna.
  • Verificati starea jantei si a benzii de janta si, daca este cazul, inlocuiti banda de janta (flaps) cu una noua.
  • Umflati incet camera de aer.
  • Montati anvelopa pe janta tinand cont de sensul de rotatie, marcat pe lateralul anvelopei.
  • Utilizati echipament de montare adecvat.
  • Folositi o emulsie speciala (pasta de montaj) pentru a va usura munca.
  • Incheiati montajul in zona valvei.
  • Umflati anvelopa pana la 3.5 bar si verificati pozitia camerei de aer si a talonului pe janta. Daca pozitia nu este corecta, dezumflati si corectati. Re-umflati pana cand talonul este corect pozitionat pe janta.
  • Ajustati presiunea conform indicatiilor producatorului motocicletei.

Procedura de Demontare:

  • Desurubati ventilul si goliti tot aerul.
  • Detalonati – indepartati ambele taloane de pe janta..
  • Folositi un echipament adecvat pentru indepartarea anvelopei de pe janta.


ANVELOPELE TUBELESS (fara camera de aer)

Procedura de Montare:

  • La schimbarea anvelopei cu una noua, inlocuiti si valva. Aveti grija ca janta sa fie curata si in stare buna.
  • Verificati janta, asigurandu-va ca este curata si in buna stare
  • Aplicati pasta de montaj pe janta si pe talonul anvelopei.
  • Pozitionati anvelopa tind cont de sensul de rotatie marcat pe flancul acesteia.
  • Utilizati un echipament adecvat pentru montarea anvelopei pe janta. Incheiati montajul in zona valvei.
  • Umflati anvelopa pana cand talonul anvelopei se asaza corect pe janta. Continuati umflarea pana la 3.5 bar, asigurandu-va ca anvelopa s-a asezat corect pe janta. Se recomanda ca umflarea sa se efectueze fara ventil, acesta urmand a fi montat ulterior.
  • Ajustati presiunea conform indicatiilor producatorului motocicletei.

Procedura de Demontare:

  • Urmati procedura descrisa anterior penrtru anvelope cu camera de aer.

INSTRUCTIUNI DE DEPOZITARE

  • Anvelopele nu trebuie turtite, indoite si deformate. Anumite deformari pot fi ireversibile.
  • In cazul stocarii pana la 4 saptamani, anvelopele moto pot fi aranjate in pozitie orizontala, pe picior a carui inaltime sa nu depaseasca 1.5m si numai daca este utilizat un carton special in interiorul anvelopei.
  • Pentru depozitarea pe termen lung, anvelopele se vor aranja in pozitie verticala si vor fi rotite usor o data pe luna.
  • Depozitati anvelopele la temperaturi ce nu depasesc 25°C sau chiar 15°C. Deformarile apar mai usor cu cat temperatura este mai mare. Evitati contactul direct cu surse de caldura, radiatoare, tevi fierbinti. Temperaturile foarte joase pot deasemenea afecta pneurile. Inainte de montare/utilizare, anvelopele se vor incalzi la aprox 25°C.
  • Depozitarea anvelopelor se va face in spatii  fara ozon (departe de motoare electrice sau alte echipamente ce pot genera ozon) si in care nu exista o concentratie excesiva de oxigen. Anvelopele se vor depozita departe de combustibili, diferite chimicale, vaseline, acizi, dezinfectanti etc.
  • Nu depozitati anvelope langa obiecte ascutite (din metal, lemn etc) ce ar putea deteriora suprafata acestora.

ANVELOPELE COLORATE

  • Conditiile generale de depozitare se aplica si in cazul anvelopelor colorate. In plus, in cazul acestora, trebuie tinut cont ca lateralele sunt foarte sensibile la mizerie si expunerea directa la soare, motiv pentru care anvelopele se vor infasura in folie speciala si se vor depozita la intuneric.

PRESIUNEA DE UMFLARE

  • Este extrem de important sa fie mentinuta in anvelopa presiunea corecta. Rularea cu presiune incorecta poate fi extrem de periculoasa. Daca presiunea este prea mica, anvelopele se pot supraincalzi, ceea ce va duce la distrugerea lor imediata. Presiunea corecta lungeste viata anvelopei. Utilizarea unei presiuni corecte asigura maximum de distanta parcursa cu o anvelopa in conditii optime de stabilitate, aderenta si confort. Presiunea corecta a anvelopei duce la o uzura uniforma a profilului. Presiunea scazuta si montajul necorespunzator duc la uzura prematura si neuniforma a benzii de rulare si la suprasolicitarii ale carcasei anvelopei. Suprapresiunea duce la uzura accelerata a partii centrale a benzii de rulare si poate cauza crapaturi ale anvelopei.
  • Folositi presiunea indicata in manualul motocicletei!
  • Valoarea presiunii la rece este valoarea minima indicata. Daca rulati cu viteza mare, cresteti presiunea cu 0.2 bar. Daca rulati cu pasager/bagaje multe, cresteti presiunea in roata spate cu 0.2 bar
  • Daca reglati presiunea cand anvelopa este calda, folositi o valoare cu 0.2-0.3bar mai mare decat cea indicata si reverificati valoarea corecta dupa ce anvelopa s-a racit.
  • Folositi un aparat de masurare a presiunii corect calibrat si verificati presiunea cel putin o data pe saptamana sau inainte de drumuri mai lungi.
  • Luati in considerare ca faptul ca presiunea creste atunci cand anvelopa este calda. Presiunea poate scadea in cazul in care ventilul este deteriorat sau incorect montat.
  • Intotdeauna folositi un capacel de ventil bine strans pentru a evita patrunderea prafului in zona ventilului.
  • In cazul anvelopelor tubless, se recomanda inlocuirea valvelor la montarea unei anvelope noi.
  • La schimbarea unei anvelope cu camera de aer, se recomanda schimbarea camerei cu una noua; camerele se subtiaza prin frecare in timpul utilizarii. O camera de aer mai subtire va creste riscul unei pene de cauciuc, ceea ce poate duce la pierderea brusca de presiune si implicit la pierderea controlului asupra motocicletei.

ANVELOPA MOTO

  • Asigurati-va ca exista o distanta corespunzatoare intre anvelopa si diferite componente ale motocicletei (aparatori de noroi, furci, bascula, lant etc).
  • Pe parcursul rularii la viteze mari, dimensiunile exterioare ale anvelopei se maresc datorita fortei centrifuge. Cresterea poate fi mai mare in cazul anvelopelor diagonale. Din acest motiv, nu este recomandat sa se schimbe dimensiunea anvelopei.
  • Datorita pericolului generat de contactul dintre anvelopa si alte piese ale motocicletei, asigurati-va ca roata este pozitionata corect si dupa ce lantul incepe sa se uzeze.

ANVELOPA SI JANTA

  • In cazul utilizarii jantelor cu spite, o atentie deosebita trebuie acordata benzii de janta. Aceasta trebuie sa fie adecvata jantei si sa fie intr-o stare corespunzatoare, pentru a evita penetrarea acesteia de catre spite si apoi distrugerea camerei de aer.
  • Ansamblul janta-anvelopa trebuie echilibrat. Aceasta operatiune trebuie repetata in mod regulat.
  • Se va verifica adancimea profilului. Acesta trebuie sa fie min 1.6mm si minim ¼ din adancimea initiala. Chiar si asa, se recomanda inlocuirea anvelopei inante de a ajunge la limita de uzura. Anvelopele uzate sunt predispuse la pana si au aderenta mai mica, in special pe carosabil umed. Anvelopele deteriorate reprezinta un pericol si trebuie imediat inlocuite.
  • Se vor indeparta imediat pietricelele sau alte resturi adunate in banda de rulare, in profilul anvelopei. Acestea pot intepa carcasa, deteriora anvelopa si implicit pot duce la accident.
  • Principalul avantaj al anvelopelor tubeless este ca inteparea acestora nu duce in general la o pierdere brusca de presiune. Chiar in aceste conditii, daca conducatorul nu sesiseaza pierderea de presiune si continua rularea, anvelopa poate sa se distruga si sa genereze un accident.
  • Daca scade presiunea, anvelopa trebuie demontata si analizata pentru a stabili cauza pierderii de presiune. Abia apoi se poate trece la repararea anvelopei.
  • Este strict interzisa orice reparatie la nivelul umarului anvelopei sau in lateralele acesteia.
  • Deasemenea se interzice repararea oricarei anvelope cu un indice de viteza P sau mai mare.
  • Se interzice repararea oricarei anvelope radiale (in orice zona a anvelopei)
  • Nu este permisa reutilizarea unei anvelope tubeless deteriorata folosind o camera de aer.
  • Anvelopa poate avea un comportament neobisnuit daca se afla in contact cu uleiuri sau grasimi. Curatati anvelopa cu ajutorul unei carpe inmuiate in benzen.
  • Anvelopele noi sunt fabricate cu minime erori de echilibrare. Pentru o echilibrare perfecta a ansamblului janta-anvelopa, se recomnda echilibrarea pe un dispozitiv special. Aceasta operatiune este recomandabila in special in cazul rulajului la viteze mari
  • Se vor utiliza doar jante potrivite pentru modelul motocicletei.  Folosirea jantelor potrivite este necesara pentru stabilitatea in mers si nu numai. Daca janta este prea ingusta sau prea lata, aceasta poate duce la o alta amprenta/pozitie pe carosabil, fapt cu impact negativ asupra ciclisticii motocicletei.

UZURA SI SFASIEREA BENZII DE RULARE

Dintre factorii care pot duce la o uzura prematura sau distrugere a benzii de rulare, amintim:

  • Presiunea prea mica in anvelopa sau suprasarcina pot deforma suprafata de rulare ceea ce va duce la uzura neuniforma a profilului. Pot rezulta deasemenea si deteriorari ale carcasei si pierderea brusca a presiunii.
  • Viteza excesiva, accelerarea si franarea brusca.
  • Rularea pe suprafete foarte abrazive.
  • Probleme mecanice cum ar fi: roti deformate, reglarea incorecta a franelor, amortizoare defecte, rulmenti uzati, etc.
  • Ansamblul janta-anvelopa neechilibrat corespunzator.
  • Fixarea si reglarea incorecte ale rotii ca urmare a inlocuirii sau seglarii lantului.

INFORMATII TEHNICE

EXPRESII DE BAZA

  • MOPED – anvelope destinate motociclurilor ce nu depasesc constructiv viteza de 50 km/h.
  • MST- anvelope cu destinatie speciala, avand o latime mai mare decat cea normala
  • NHS – anvelope destinate utilizarii off-road. Utilizarea acestora pe drumuri publice este interzisa.
  • M+S – anvelope ce pot fi folosite pe zapada si noroi (anvelope de iarna).
  • PR  – desemneaza diferite versiuni ale indicelui de incarcare si de viteza a anvelopelor avand aceeasi dimensiune
  • REINF – anvelope moto ce au un indice de incarcare si presiune de umflare superioare valorilor standard.
  • TUBELESS – anvelopa special proiectata pentru utilizarea fara camera de aer.
  • TUBETYPE- anvelopa proiectata pentru utilizarea cu camera de aer

PARTILE COMPONENTE ALE ANVELOPEI

Inca de la constructia primei motociclete, cu peste 100 ani in urma, au fost proiectate anvelope speciale pentru motociclete. Evolutia acestor anvelope a fost remarcabila in timp. Exista numeroase tipuri de anvelope moto, in functie de constructia si utilizarea lor. Constructia si felul cum arata depind de tipul de motocicleta: scooter, enduro, de strada, etc. In toate cazurile, exista urmatoarele parti componente:

  • Banda de rulare (Tire tread) – este partea superioara a anvelopei, ce se afla in contact cu carosabilul. Profilul benzii de rulare si componenta cauciucului asigura aderenta pe strada si off-road si deasemenea disiparea apei, noroiului zapezii etc. Compozitia cauciucului influenteaza aderenta, regula generala fiind ca un compus moale asigura o aderenta crescuta, dar si o viata scurta, in timp ce un compus tare nu este atat de aderent, dar este mult mai rezistent in timp.
  • Flancul (Sidewall) – reprezinta peretii laterali ai anvelopei. In acest loc se regasesc toate marcajele importante: dimensiunea anvelopei, indicele de viteza (SI – Speed Index), indicele de incarcare (LI – Load Index), marca anvelopei si denumirea profilului, tara de origine, omologarea ECE, etc. Pe parcursul rularii, flancul suporta si transmite fortele laterale, diferentele de accelerare si franare si previn deformarile anvelopei.
  • Carcasa (armatura) – este partea portanta, structura anvelopei, cea care asigura pastrarea formei indiferent de fortele dezvoltate in timpul rularii. Carcasa poate contine 2 sau mai multe straturi de cord. Cordul poate fi fabricat din nylon, poliester, Kevlar sau anumite parti ale carcasei pot fi armate cu metal.
  • Talonul (Tire bead) – asigura legatura stransa intre anvelopa si janta, impiedicand deplasarea uneia fata de cealalta. Este fabricat dintr-un manunchi de fire metalice care sunt invelite intr-un strat de cord gumat ce face legatura cu flancul si carcasa. In acest fel se asigura o anumita rigiditate in zona talonului, astfel ca efectele negative ale fortelor de accelerare si franare sa fie diminuate. In cazul anvelopelor tubeless, talon asigura etanseitatea intre anvelopa si janta.

TIPURI CONSTRUCTIVE DE ANVELOPE

In functie de tipul carcasei, anvelopele se impart in urmatoarele tipuri:

  • Anvelope Diagonale (Diagonal tires)  – cu cea mai lunga traditie si cea mai larga raspandire pe piata. Carcasa este realizata din doua sau mai multe straturi de cord textil, care se suprapun in diverse unghiuri. Anvelopele diagonale sunt alegere corecta pentru motociclete cu cilindree mica, scutere si motociclete mai vechi, al caror sasiu este adaptat pentru anvelope diagonale.
  • Anvelope Diagonale Ranforsate (Diagonal belted tires) – sunt anvelope diagonale ce sunt ranforsate cu un strat suplimentar, armat, in zona benzii de rulare. Aceste anvelope sunt marcate cu litera B, e.g. 130/90B15. Aceste anvelope sunt proiectate pentru motociclete cu cilindree mai mare, dar al caror sasiu nu a fost proiectat pentru anvelope radiale si au nevoie de anvelope mai rigide.
  • Anvelope Radiale (Radial tires) – au o carcasa armata cu cord asezat intr-un unghi de 90° in directia de deplsasare. Pentru a stabiliza zona caii de rulare, straturile de cord sunt dispuse intre carcasa si calea de rulare. Anvelopele radiale sunt alegerea corecta pentru motocicletele mai puternice, aceste anvelope avand rolul de transmite forte mari dezvoltate de motor la carosabil, forte de accelerare, franare, virare etc. Anvelopele radiale au multiple beneficii, cel mai important fiind posibilitatea de a fi utilizate la viteze foarte mari. Datorita fortelor dezvoltate foarte mari, temperaturile din interiorul anvelopei pot ajunge la valori foarte ridicate, ceea ce poate duce la distrugerea anvelopei. Constructia anvelopei radiale elimina cele mai multe dintre dezavantajele constructiei diagonale.
  • Anvelopele radiale ranforsate cu cord metalic au în constructie un strat suplimentar de cord metalic plasat sub banda de rulare. Rezultatul final este o carcasa mai rigida, capabila sa mentina performantele initiale ale anvelopei pe intreaga viata a acesteia.

INDICELE DE VITEZA (SI – SPEED INDEX)

Indicele de Viteza reprezinta valoarea maxima a permisa a vitezei corelata cu Indicele de Incarcare.

Indicele de Viteza este valabil pentru anvelope in stare buna, umflate la valorile optime, incarcate corespunzator si montate corect pe jante potrivite. Valorile vitezelor indicate sunt valori maximale permise si nu trebuie considerate ca viteze normale de utilizare.

INDICE DE INCARCARE (LI – LOAD INDEX)

Indicele de incarcare este un cod numeric care indica sarcina maxima permisa pe anvelopa (cu exceptia vitezelor de peste 210km/h). La inlocuirea anvelopelor uzate cu unele noi, anvelopele noi trebuie sa aiba acelasi indice de incarcare si viteza sau superioare, conform cu specificatiile producatorului motocicletei.

Va dorim o calatorie pe motocicleta placuta, confortabila si sigura.

About Post Author